Barolo 2016 - What are you buying?

So with the 2016s slowing coming onto the market I like to the get the community take on which Barolo’s everyone will be buying. 2016 is clearly an exceptionally high quality vintage and with so many good showings I need to focus my buying strategy. Vietti seems to be rated highly however my strategy for now is tasting through Fratelli, Oddero, Pio Cesar, Vajra, Scavino and Vietti and from their stock the cellar with those and the higher end sites. Are there any other producers I am missing which is in good distribution?

One bottle each, may be not what you call “in good distribution” :
Massolino Margheria 16
Massolino Parafada 16
Massolino Barolo 16

Burlotto 2016 :
Barolo
Monvigliero
Acclivi

Rinaldi Barolo Brunate 16
Bartolo Mascarello Barolo 16

And also :
Marinacci Barbaresco 16
Barbaresco Rizzi Pajore 16

I have bought very wide… what I have gone deepest on:
Brovia
Vajra
Grasso
Vietti
Burlotto

To answer OP question, the Brovia sold out quick and early - but has reappeared on Winesearcher with OK distribution (although the Rocche seems to have gone missing again)…

For sure Rinaldi is high on the list, in Quebec it works out around $125 CAD if you can get it, but very low quantity, I doubt I will get it but if I do I will be very happy.
How do you describe the style of Burlotto, Burlotto and Massolino. We don’t see it that much in Canada however I might try and source in Europe…

For Burlotto, see this tasting with him in Toulouse :
http://www.invinoveritastoulouse.fr/wp-content/uploads/2019/12/2015_02_27_Burlotto.pdf

Not sure the link actually works …

The conclusion (by my friend Maxime France) of the fabulous tasting with Fabio Alessandria in Toulouse in february 2015 :
_Autant le dire tout de suite, ce parcours en terre piémontaise au travers des vins du Domaine Comm.G.B Burlotto en présence de Fabio Alessandria, désormais aux commandes avec l’aide de ses parents, s’est révélé de très haut niveau. On passera sur les problèmes d’échantillons sur les trois millésimes plus anciens tant les autres vins se sont révélés magnifiques !
Toute la gamme des Baroli est d’un niveau superbe, dès la cuvée « classique », assemblage des différentes parcelles du domaine dans la pure tradition piémontaise, le plaisir est au rendez-vous ! L’Acclivi, sélection des meilleurs lots et parcelles de l’assemblage semble être la cuvée la plus sur la retenue en vin jeune. Mais sa finesse, son fond, et son équilibre général, quels que soient les millésimes, en font un vin au fort potentiel de vieillissement mais à oublier quelques années en cave après le mise sur le marché. Suivent ensuite les crus : « Cannubi » et « Monvigliero ». Le premier représente l’un des terroirs le plus mythiques de Barolo. Sis sur cette commune, il s’exprime chez Burlotto en une version précise, intense, dotée d’une grande énergie. Le vin se présente souvent avec une légère réduction initiale qui s’estompe vite à l’aération. Son profil apparait plus « carré » que longiligne mais toujours avec élégance et une qualité tannique irréprochable. Sur les millésimes dégustés, c’est quasiment toujours un grand vin, qui, avec sa personnalité, n’est jamais très loin de son « frère de cave », le « Monvigliero » ! Ce dernier, véritable joyau du domaine, situé sur la commune de Verduno réputée pour enfanter les vins les plus fins de l’appellation, est travaillé avec une grande sensibilité et beaucoup d’intelligence…avec la quête esthétique d’une certaine idée du grand vin aussi…Vinifié en grappes entières, foulé au pied, le « Monvigliero » présente un charme aromatique unique, couplé à une structure en dentelle, vibrante, aérienne, qui en font, dans les meilleurs millésimes, un rival des plus beaux vins de la planète, de ceux qui jouent dans la cours de l’élégance, de la finesse et du raffinement aromatique…
Il est intéressant de constater la forte personnalité de chaque cuvée. Bien qu’unis par cette même vision esthétique les vins ne se ressemblent pas et transcrivent avec précision, année après année, les caractéristiques propres à chaque millésime. Les millésimes 2011 et 2009, plutôt solaires, accessibles mais pas faciles, dotés d’une merveilleuse « chatoyance » aromatique, ne cèdent jamais à une quelconque lourdeur en sachant toujours préserver fraîcheur et finesse tannique. Les millésimes 2010 et 2006 sont complets, denses, très jeunes. 2010 parait aujourd’hui refermé et il semble sage de l’attendre tranquillement afin qu’il ne sorte de sa torpeur passagère pour livrer à nouveau le merveilleux message aromatique entraperçu à l’automne 2014…le 2006 apparait, lui, à l’aube de sa vie. Ce millésime « noir », très dense, à la structure tannique affirmée doit être encore attendu, à moins que ce caractère propre ne demeure sa marque de fabrique et qu’il ne reste, malgré les années, sur ce « quant à soi » plus austère qui trouvera, sans nul doute, sa place à table, avec la nourriture… 2004, millésime de grande réputation en piémont, souvent présenté comme « austère », est interprété par le Domaine (sur le « Monvigliero » tout du moins) en mode gracile et de grand raffinement aromatique. Et puis il y a 2008, millésime n’ayant pas forcément défrayé la chronique lors de sa sortie mais qui offre ici des expressions fraîches, lumineuses, à l’équilibre quasi parfait et qui font des Baroli de Burlotto de très grands vins en tous points de vue ! De ces vins que l’on ne cesserait d’humer, de sentir, de ressentir, de goûter, de regoûter, mais surtout…de boire et de reboire, à grandes lampées, sans modération et, si possible, à table !!!

On l’aura compris, les vins du domaine ne laissent pas indifférents ! Au contraire, ils brillent par la sensibilité et l’intelligence de leur interprétation, toute en nuances et en subtilité. Ici tout est suggéré plus qu’imposé, avec douceur mais sans mollesse, jamais…Des vins raffinés oui bien sûr, des vins d’esthètes ? Peut-être…ou pas…car ils ont aussi cette évidence dans la pureté du fruit, dans l’élégance de leur texture qui en font des vins capables d’être aimés par le plus grand nombre sans jamais céder à la facilité, capables de « plaire universellement sans concept », sans qu’il soit besoin de chercher à trop les définir (et pourtant !!). Ils séduisent sans en rajouter, par leur esthétique naturelle et c’est suffisamment rare pour s’en réjouir en pensant avec envie à la prochaine fois où nous croiserons leur route…_

Both producers are considered traditional in their winemaking approach, lengthy fermentation’s, only botti for aging. Burlotto uses whole cluster fermentation on at least their Monvigliero bottling and maybe others which yields a wild aromatic quality. I seem to be the only person in the world that doesn’t care for these wines so I’ll let others add more detail.

Massolino makes a Barolo Classico and 4 Crus. All their holdings are in Serralunga with the exception of the Parussi Cru in Castiglione Falletto:

Parussi- A very nice wine, but generally gets overshadowed by the others
Margheria- A more elegant, restrained style of Barolo for Serralunga. Sometimes awkward in its youth, so patience is required
Parafada- More powerful than Margheria, what one would expect from Serralunga. Some experimentation with barriques was done with this Cru from around 1990 to 2006. Only botti has been used since.
Vignarionda- Always bottled as a Riserva. Massolino owns the largest portion of the Vignarionda Cru. This is generally their top bottling. Can be an epic wine in top vintages

I just kind of dabble in Piedmont, given the prices and the aging curves. But I’ve bought some 2016s, only a couple of bottles each:

Vietti—Castiglione
Brovia—normale (would like to get some of the crus)
Fenocchio—Cannubi, Bussia
Burlotto—normale, Acclivi, Monvigliero
F. Rinaldi—Cannubi, Brunate

Waiting to hear on Cavalotto Bricco Boschis

Might buy some Vajra if it shows up in the local market. Will definitely add some Produtorri crus when they arrive.

I went heavy with the basic Produttori…the Crus will be insane if their standard is anything to go by. Asili, Rabaja, Montefico will fly off the shelf…

FYI, there’s another long-running thread on this topic, with 150+ posts: 2016 Barolo : what to buy in en-primeur

Giuseppe Rinaldi or Francesco Rinaldi? $125 CAD is CRAZY cheap if this is for Giuseppe. Are you able to share where you’ve seen that pricing? I’d LOVE to be able to purchase even 1 or 2 bottles at that price, and would pay to have it shipped to NY. Please share or PM if you can, it would be greatly appreciated! [cheers.gif]

Most likely the SQM, as that is the only government sanctioned seller of fine wines in the Province.
Probably illegal to ship alcohol, though. Might be worth a drive up if you want to risk higher COVID cases in PQ’s 2 largest cities.

Slightly OT, but what is the “real” retail price for 2016 Bartolo Mascarello from the people who get allocations here in the USA. I only know of one, a local store (also has a branch in NYC) who sold their 2016 Bartolo Mascarello for $220. I think they only had 1 case and distributed it among their most loyal Barolo buyers (I have no problem with them doing this). This same store gave me 1 bottle of the 2014 Bartolo for $170 but also got a couple of 2014 bottles at $159 from another local store. Even though these were not the lowest prices for 2014 Bartolo at that time, I kind of considered these still within “normal” retail prices.

So what is the “normal” price of 2016 Bartolo that you guys have found? Not really asking where you got it (as long as it is in the USA, non gray market). Just curious what the real retail price is as wine searcher results are pretty much $400 and up, a price which I consider hyper-inflated.

There was a store in GA that popped up on wine searcher and listed it at $155 I think. Everything else seems to be $220+, with everything under $300-$350 disappearing almost immediately, and the rest lingering there.

You can carry wine over the border into the US, but shipping it is very complicated. You need a customs broker, blah, blah. Wouldn’t be practical for a couple of bottles.

Occasionally, the Canadian provincial stores have good deals on wines that are hard to find in the US, because they take fixed markeups over cost and don’t capitalize on market demand. But I’ll take bets its Francesco Rinaldi, in which case, it’s no bargain.

Or even if it is G. Rinaldi, the bottles are lotteried and it’s unlikely that any single individual will get them. I think that’s the situation with DRC… very cheap, but a lottery to get them each year.

Yeah… that’s pretty much it. And most people looking for those bottles are gaming the system (registering their goldfish or dog for a lottery entry…!). So the price on DRC, Rousseau, Rayas, Rougeard, etc. is really good but your chances are 1 out of thousands. And it’s almost always a single bottle awarded by winning entry. The best way is to be good friends with the private importer that brings the wine in for the Provincial monopoly (SAQ). I guess that is always the best bet wherever you are… be friends with the domaine or the importer…

Thanks. So the $220 - $250 range is probably the most common “real” retail price from what I have gathered so far.

If a retailer were to sell the 2016 at “normal” markup, it would be $160-$170

Very interesting. I had no idea that this is how it works in Canada in regard to fine wine. This led me to about a 1-hour Google searching spree of SAQ and how the fine wine market works in Canada. Thanks for the info! [cheers.gif]