I had the great luck to meet the austrian winemaker Roland Velich this week at the highly respected wine-shop Wein&Glas in Berlin. There is no doubt that the Blaufränkisch red wines by Roland Velich are among the best wines in the world. All the wines are marked by elegance&freshness&finesse + clarity&precision and aging potential. And the whites are such radical pure.
It seems the aged wines are still available at Winemonger, I strongly recommend to buy the wines from 2007&2009 for example. Pricey, but worth every penny.
Winemaker Roland Velich
„Roland Velich hat sich zum erklärten Ziel gesetzt, der Sorte Blaufränkisch ein neues, eigenständiges Profil zu verleihen, das es möglich macht, diese typisch österreichische Rebsorte in eine Reihe mit den großen Rotweinen der Welt zu stellen. Velich sieht im Burgenland ähnlich hervorragende Bedingungen, um großartige Rotweine zu machen wie im Burgund oder nördlichen Rhônetal. Dabei strebt er keine stilistischen Kopien an, sondern es ist der »cool climate«-Charakter, den er in seinen Weinen darstellen will. Velich geht es also um Originale und nicht um Kopien, er vertraut ganz auf die Stärken des Burgenlandes und versucht, das ganze Potenzial der Sorte Blaufränkisch und der unterschiedlichen Böden zu nutzen. Roland Velich fand die entsprechenden Parzellen für sein Konzept zunächst im Mittelburgenland. In Neckenmarkt und Lutzmannsburg entdeckte er uralte Weingärten, manche Stöcke haben über hundert Jahre auf dem Buckel und stehen in großer Pflanzdichte von bis zu 8000 Reben pro Hektar. Hier wachsen in idealer Exposition und auf bestens geeignetem Terroir jene kleinbeerigen Trauben, welche die Basis für die beiden Top-Weine der Moric-Linie bilden, die den Namen »Alte Reben« tragen. So entsteht der feine, von floralen Nuancen geprägte mineralische Wein aus Lutzmannsburg; aus der Nachbargemeinde Neckenmarkt kommt ein würziger, vom Schieferboden dunkel gefärbter Blaufränkisch der Extraklasse. Kleine Erträge im Weingarten und extrem zurückhaltende Verarbeitung sowie ein langer Ausbau in gebrauchten 500- und 1000-Liter-Holzfässern lassen den speziellen Sorten- und Bodencharakter der einzelnen Terroirs besonders in den Vordergrund treten. Aus St. Georgen bei Eisenstadt kommt auch in kleiner Menge ein finessenreicher Grünen Veltliner.“ FALSTAFF
2015 Hausmarke weiss
A Cuvée of Grüner Veltliner and Chardonnay. In 2015 an ironic reference to the Orange Wine-Hype. And indeed you will taste a touch of Orange Wine. Difficult to judge, as such young.
2013 Hausmarke weiss
Firm, clear, austere and spicy. Flavors of dried flowers. Quite nice I have to say.
2013 Sankt Georgen GV
Thankfully here we have a Grüner Veltliner which is not a fruit monster. Instead quite austere and cool in the glass. Impressive minerality&acid structure, herb spiceness and grapefruite flavors. 92/100
2011 Sankt Georgen GV
WOW……what a minerality, acidity, herbs, dried flowers and freshness from the shell limestone. Reminds me rather on the white from the North-Rhone with these flavors, stilistic and elegance. No ounce fat. 93/100
2015 Blaufränkisch Burgenland barrel-sample
Fine clear fruit. Of course quite fruit driven at this stage. On the other hand a noticeable refinement&elegance is already in the background. Oh la la……the 2015s will be fantastic.
2013 Blaufränkisch Burgenland
Impressive mineral with flavors of cherry, juniper and floral notes.
2013 Moric Reserve
Very promising.
2009 Moric Reserve
Wonderful seductive juice. Such charming and velvety on the palate. Blackberry, spice, sous-bois, truffle, nougat and floral notes. Perfect to drink right NOW. 92/100
2013 Neckenmarkt AR
Still too young. Cool and mineral and marked by schist.
2013 Lutzmannsburg AR
Very meaty at the beginning, but the elegance is coming in the 2nd and 3rd sip. Spice, a basket of dark fruits and finesse all over.
92+/100
2011 Neckenmarkt AR
Juniper all over. Great length&complexity and such elegant. Juicy fruit, but also such clear and precise even in a rather hot vintage. 93-94+/100
2011 Lutzmannsburg AR
At the beginning too big for my taste. But developped nicely in the glass and the minerality comes through.
93-94+/100
2009 Neckenmarkt AR
“39-82 year old vines grow among 9 parcels, 75% slate, 20% limestone and 5% loam soils. 25 hl/ha, 19-23 days maceration, spontaneous fermentation in wooden fermenters, 20 months elevage in 500 liter casks; unfined, unfiltered.”
Wonderful with flavors of plum, spce, mineral and perfect with jugged hare.
2009 Lutzmannsburg AR
Much more elegant that Neckenmarkt. Everything fits together with its structure&length&depth. Very tight structure and flavors of cherry, licorice, sous-bois, spice, mineral and balance. 95+/100
2007 Lutzmannsburg AR Magnum
" 49-90+ year old vines in deep layers of sand, clay and loam above volcanic rock. 27 hl/ha yield. 20-22 days maceration, spontaneous fermentation in open wooden vats and fermenters. 20 months elevage in 500-liter casks, no fining, no filtration."
Wine of the Day. Really an outstanding great great wine. Perfect combination of all and with a burgundy-like elegance. WOW WOW WOW 96-97/100
2006 Neckenmarkt AR
Quite good and balsamic.
2003 Lutzmannsburg AR
too big. Not my cup of wine. Hot, hot vintage.
2001 Lutzmannsburg AR
Debut wine of Roland Velich. Nice to drink, a bit too much oak according to several experts like Stuart Pigott. He, come on……all beginnings are difficult.
Cheers,
Martin